PADI Open Water Dive Course gehaald! - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van Jolanda Everaarts - WaarBenJij.nu PADI Open Water Dive Course gehaald! - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van Jolanda Everaarts - WaarBenJij.nu

PADI Open Water Dive Course gehaald!

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

14 Februari 2012 | Filipijnen, Panglao

Na het schrijven van mijn vorige bericht ben ik nog een aantal dagen bij de familie gebleven.

We zijn samen met een vriendin van Levie Anne naar G.R.E.A.T. Catigbian Adventures (Green Recreational Eco-Adventure Tour) gegaan om daar over een hangbrug (Canopy Walk) en een touwbrug (Monkey Bridge) te lopen; van een kabelbaan af te glijden (Montain Slide) en naar een waterval te lopen (Trekking). Diezelfde dag zijn we ook nog een spookdiertje gaan bekijken (die alleen op dit eiland – Bohol – schijnen te leven) en zijn we de Chocolate Hills gaan bekijken. We hebben de dag afgesloten met een bezoekje aan een zwembad waar ik Vince (de jongste zoon van Levie Anne, 11 jaar) heb geleerd hoe je op je handen in het water kan staan en hoe je met je handen de straal van een fontein om kan buigen om iemand nat te spuiten. Ongelooflijk hoe weinig ondernemend kinderen hier zijn, want voor Nederlandse kinderen zijn dit soort trucjes niks nieuws meer!
De Chocolate Hills zijn trouwens een hele hoop bulten met gras van ongeveer dezelfde grootte waarvan het gras chocolade bruin kleurt in het droge seizoen (december tot mei), zover je kan zien. Ze zijn een van de hoofdbezienswaardigheden in Bohol en de Filipijnen (en krijgen net zo veel aandacht als de witte stranden) en zijn dan ook veel in reclames op tv, op posters en op kaarten te zien. Maar eigenlijk zijn ze helemaal niet zo bijzonder! Tenzij je echt goed licht hebt met zonsop- of zonsondergang, zijn ze niet echt bruin maar groenig. Maarja, ik ben er geweest zullen we maar zeggen, haha.

Verder zijn we ook nog met opa en oma naar een een grot en een schelpenmuseum geweest (zie foto's).

Vorige week maandag stonden Levie Anne, een van de hulpen en ik in de keuken popcorn te maken toen er in de volgende 15 seconden dit gebeurde: de stroom viel uit en in de volgende seconde dacht ik dat ik duizelig werd. Ik keek naar Levie Anne, zij keek geschrokken en keek naar het raam. Ik keek daarom ook naar het raam en realiseerde me dat ik helemaal niet duizelig was, maar dat het raam heen en weer ging en er een aardbeving aan de gang was! Nadat ik 'earthquake, earthquake, go out of the house' had geroepen, hebben we opa en oma uit hun slaapkamer gehaald en aan hun arm mee de straat op getrokken. Toen we eenmaal daar stonden was de beving eigenlijk al voorbij en moest de adrenaline alleen nog even uit mijn lijf... Toen later de stroom weer aan ging en we weer tv konden kijken, bleek het episch centrum van de beving op het eiland naast ons te liggen en 6.9 op de schaal van rigter te zijn. Best een flinke beving dus. Die middag en de volgende dagen zijn er nog een paar naschokken geweest, maar daar heb ik niks van gemerkt hoewel ik de rest van de dag op scherp stond en ‘s nachts een ‘vluchttasje’ naast mijn bed had staan. ;) Die naschokken hebben echter wel weer aardverschuivingen en het instorten van gebouwen (op het andere eiland) tot gevolg gehad, waardoor er mensen zijn overleden. Op dit eiland (Bohol) merken we eigenlijk niet veel meer van de aardbeving, maar ik begreep dat de naschokken wel op het nieuws zijn geweest in Nederland.

Omdat het toch een beetje rare dag was, besloot ik dat die dag nog wel raarder kon door ‘balut’ te proberen. ‘Balut’ staat ook wel bekend als 'eggs with legs’ en is dus een hardgekookt ei met een bijna ontwikkeld eendenembryo. (Ik zei toch dat de dag nog raarder kon!?) Het is de bedoeling dat je van dit gekookte eendenei voorzichtig wat van de schaal af pelt, er wat zout en azijn op strooit en de 'soep’ er uit slurpt. Als je dat gedaan hebt, kun je meer van de schaal verwijderen om de hardgekookte eierdooier en het bijna ontwikkelde eendenembryo er uit te kunnen eten. Jammie! Omdat ik toch een beetje moeite had met het hele idee en niet wist wat voor smaak het had, had ik in mijn andere hand vast een stuk gedroogde mango klaar om de eventuele vieze smaak weg te eten (zie foto). Zoals ik al dacht was de ‘soep’ nou niet echt heel lekker en besloot ik de rest van de soep er uit te gieten, niet wetende dat ik daarmee dus ook het embryo weg zou gooien! Oeps! ‘Helaas’ heb ik nou dus nog steeds niet echt ‘balut’ op…..

En dan nu wat een hoop van jullie willen weten: hoe mijn date verliep! In mijn vorige bericht schreef ik dat ik die middag die date had, maar die ging toen weer niet door (waarom? geen idee!). In plaats dat we bij hun op bezoek gingen, kwamen de moeder en mijn date een paar dagen later naar ons huis toe. Ik werd geadviseerd mijn leukste kleding aan te trekken en binnen te wachten. Omdat mijn date de multicab nog moest parkeren, kwam eerst de moeder binnen. Die was echt door het dolle heen dat we elkaar nou eindelijk zouden ontmoeten en bleef maar aan een stuk door praten. Daarna kwam mijn date binnen: een verlegen kerel van ongeveer 1.60 meter met zijn zonnebril omgekeerd achterop zijn nek en zijn oordopjes van zijn mp3-speler nog in zijn oren. Het was geen liefde op het eerste gezicht, zeg maar. ;) Maar goed, ik wilde het niet gelijk afkappen, dus hebben we (Levie Anne, de moeder, mijn date en ik) een tijd zitten kletsen. Nouja, vooral de moeder heeft zitten kletsen. Ze bleef maar praten over dat buitenlanders in de Filipijnen moesten investeren omdat hun geld hier meer waard is enz. enz. Vond het nogal irritant en ben dus gewoon tv gaan kijken tussendoor. De moeder vond het waarschijnlijk wel een succes, dus nodigde ze mij uit om even bij hun thuis te gaan kijken. Van mij had het niet gehoeven, maar ik ben de lulligste niet, dus stond ik op om mee te gaan hoewel het ongemakkelijk was. Op dat moment begon oma echter als een klein kind aan mijn arm te hangen, waardoor het allemaal nog een beetje ongemakkelijker werd. Later bleek dat ze verbaasd had gevraagd waarom Levie Anne ‘die aardige buitenlander aan die andere mensen gaf’, haha. :) Het bezoekje aan hun huis was trouwens wel prima, alhoewel vond ik dat die dominee die ook bij hun op bezoek was wel erg veel naar mijn benen staarde. ;) Nadat mijn date me weer terug had gebracht (en we een ongemakkelijk geforceerd gesprekje in de multicab hadden gevoerd), heb ik de date even met Levie Anne en de hulpen doorgesproken. Voordat ik wat kon zeggen, zeiden ze allebei dat die moeder wel erg dominant was en dat ze wel erg veel over geld sprak. Was blij dat zij dat ook vonden en dat ik dus vanaf nu mijn date kon negeren (want dat is wat je doet als je niet geintersseerd bent).
Oma was trouwens helemaal blij dat ik weer terug was en heeft me ‘s avonds voor het slapen gaan heerlijk gemasseerd terwijl ze allerlei dingen tegen me zei (die ik natuurlijk niet verstond). :)

Verder ben ik met Levie Anne en Nic nog naar Bohol Bee Farm geweest. Hier hebben ze (je raadt het al!) veel bijen om honing te maken, maar telen ze ook biologische groenten en kruiden. Een leuk initiatief! Heb me trouwens rot gelachen toen we er gingen lunchen. Nic vertelt namelijk al heel de tijd dat het goed is van mij dat ik niet zeur over 3x per dag rijst eten, vind het erg goed van mij dat ik alles probeer te eten (van zeewier in veel azijn tot ‘balut’) en dat ik me zo goed aanpas wat betreft eten. Maar toen Nic salade probeerde te eten (iets wat ze hier niet echt kennen, behalve in restaurants voor toeristen), ging hij echt zowat over zijn nek! Hij kreeg het niet weg, gaf het aan mij en heeft rijst besteld. ;)

De afgelopen dagen heb ik een PADI Open Water Dive Course (een duikcursus) gedaan. Dat was best hard werken, maar het was het helemaal waard! De cursus duurde 4 hele dagen en elke dag lag ik om 9.00 uur of in het zwembad of in de zee. Daarna moest ik allerlei toetsen maken en DVD‘s bekijken. Na de lunch gingen we dan weer het water in. ‘s Avonds moest ik dan weer studeren voor de volgende dag en vroeg naar bed, want ik was elke avond gesloopt. Maar, ik maakte wel elke avond tijd vrij voor een massage op het strand. Heerlijk! Ik was de enige cursist voor deze cursus, dus heb priveles gehad van een zeer aardige Britse dame. Voor foto’s heb ik trouwens niet echt tijd gemaakt en een onderwatercamera heb ik niet, dus kan jullie helaas geen foto’s laten zien!

Liefs Jolanda

><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °>

  • 14 Februari 2012 - 09:25

    De Buuv:

    Hai Jolanda,

    Mooie verhalen weer en gave foto's!!
    En leuk zeg, een duikcursus.
    Geniet weer lekker verder!!

    Liefs, Daan

    PS: Ik zal het organiseren vh vrijgezellenfeest voor je nog maar even uitstellen ;)

  • 14 Februari 2012 - 10:11

    Iris KF:

    Oh, dat spookdiertje, wat lief!!!
    Enne, wat lijken opa en oma op elkaar: schijnt goed te zijn in een relatie..
    Wat dat betreft zijn jullie dus echt niet meant to be: de achterstevoren brildragende MP3-speleroordopjes Filipino en jij!
    Ik blijf genieten van je verhalen Jolanda, dus blijf ze aub schrijven!

  • 14 Februari 2012 - 10:11

    Iris KF:

    ps verwacht je niets op Valentijnsdag?

  • 14 Februari 2012 - 11:04

    Anita:

    Hier liggen de paaseitjes in winkel, bij jou eten ze ongeboren baby-eendjes uit een ei... Is toch een iets andere variant :-S

  • 14 Februari 2012 - 14:59

    Wouter:

    Hai Jolanda,

    Leuk berichtje weer .
    Getver demme ei met pootjes ,ik eet ze liever gebakken en dan ZONDER pootjes hahahaha

    Groetjes Wouter


  • 14 Februari 2012 - 18:32

    Ilse:

    Leuke visjes onderaan je bericht ...
    ik wordt altijd zo enthousiast van reisverhalen, maar de knoop doorhakken is lastig. Geniet van je reis, dan geniet ik van je verhalen!

    ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °> ><(((( °>

  • 16 Februari 2012 - 10:36

    Mascha:

    Hoi Jolanda,

    Wat gaat de tijd hard zeg! Zo zeg ik je nog gedag op je (bijna) laatste werkdag en zo ben je alweer op de helft van je reis...
    Wat maak je veel mee zeg, echt leuk om te lezen. Sommige dingen zijn heel herkenbaar, alhoewel wij die dingen dan niet in de Filippijnen hebben meegemaakt, maar ergens anders tijdens een van onze reizen.
    Ben wel een beetje jaloers hoor. Een beetje cliché opmerking, maar het is wel zo.
    Het is heel bijzonder als je met een familie in contact komt en daar een tijdje mee op kunt trekken. Zie je hoe het er echt aan toegaat in het dagelijks leven.
    Leuk dat je een duikcursus hebt gedaan. Er zijn heel veel mooie dingen te zien in de Filippijnse wateren. Wij zijn zelf een keer op duikvakantie geweest op Cebu. Echt super!
    Nou, geniet er maar lekker van en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Groetjes,
    Mascha

  • 17 Februari 2012 - 12:13

    Saskia R (SdC):

    Hoi Jolanda,

    Wat een prachtige avonturen beleef je! En op de foto's zie je al van verre hoezeer je ervan geniet, leuk hoor. Nog een dikke maand te gaan, met hopelijk nog veel meer avonturen en bijzondere mensen om te ontmoeten. Veel plezier!

    Groetjes, Saskia R

  • 19 Februari 2012 - 11:43

    Anneke:

    Ha meis,
    Die balut klinkt echt heel ranzig zeg. brrrb. wat goed dat je toch een poging hebt gewaagd! En een bijzondere manier van daten hebben ze daar...heb je dat iig ook weer eens mee gemaakt ;) De tijd gaat snel zeg! Nog maar een maandje, en dan ben je weer thuis :) Geniet nog heerlijk van alles daar!
    Alaaf! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Panglao

Filipijnen

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2012

Weer thuis!

28 Maart 2012

Normaal?!

14 Maart 2012

Genieten in het kwadraat

03 Maart 2012

I am lucky!

20 Februari 2012

Bijna beroofd...
Jolanda

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 62658

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 30 Maart 2012

Filipijnen

12 Oktober 2007 - 14 December 2008

Grote reis

Landen bezocht: